Makat Hastalıklarında Beslenme

Kabızlık etrafımızda pek çok kişide rastladığımız,çok fazla kişinin şikayet ettiği bir durumdur. Genel olarak günde 1 kez den daha seyrek yada sert, katı dışkılama şeklinde tarif edebiliriz. Kötü beslenme alışkanlıklarıyla ve yaşam tarzıyla direkt ilgilidir. Günümüz koşullarında  dışarıda fast food yeme alışkanlıkları arttıkça ve hareketli yaşam şeklini bıraktıkça daha da artmaktadır.

makat-hastaliklarinde-beslenme-nasil-olmali

Kabız Olmamak İçin Ne Yemeli?

Kabızlığı yaşandığı durumlarda makat hastalıkları artış gösterir.Mesela anal fissür yani makat çatlağı sert dışkılama sonrası oluşur ve tedavide daha kolay sonuç almak için kabızlığı mutlaka çözmek gerekir..Aynı şekilde tuvalette ıkınma veya uzun kalma sonucunda hemoroidler ve makat sarkması(rektal prolapsus) oluşabilir. Yine basınç artışına bağlı olarak cilt altında oluşan kanama ve bu kanamanın pıhtılaşması sonrasında anal hematom gelişir. Sık rastlanan makat kaşıntısının bir sebebi de makattan oluşan gaz ve dışkı kaçağıdır.

Tedavide kabızlığın giderilmesi en azla ilaç tedavisi,ameliyat,botoks,laser tedavileri  kadar önem taşır. Fissürün iyileşmesinde yumuşak dışkılama tedavi sürecini kısaltır. Aynı şekilde hemoroidi tedavi etmek için ıkınmayı ortadan kaldırmak gerekir.

Yaşam ve yeme tarzımız kabızlık olup olmamasını belirleyen en önemli faktörlerdir.Hareketli bir yaşamın ve doğru beslenmenin kabız kalmamakta önemi fazladır.

Hangi gıdalar kabızlığa iyi gelir?

Kabızlığın giderilmesinde  için liften zengin gıdaların ağırlıklı olduğu besinler yemek gerekir.Bu  besinler sindirim sırasında tam emilmeyerek ,bağırsağa su çekerler,suyu lifler arasında tutarak dışkının yumuşak olmasını sağlarlar.Ülkemiz lifden zengin besinler açısından oldukça zengindir,ucuz olarak temin edilebilir

Sebzeler: Her çeşit sebze bol miktarda tüketilmelidir. Örneğin ıspanak patlıcan, bezelye,pırasa, kabak,  taze fasulye,  lahana, biber havuç, enginar, brokoli, ,kereviz  gibi  sebze çeşitleri rahatlıkla bulunabilen ve kabızlığa iyi gelen besinlerdir.

Salatalar :Marul,kıvırcık, yeşil soğan, kuru soğan, mor lahana, maydanoz, tere,turp, , dereotu ve her türlü otlardan yapılan salatalar bolca tüketilmelidir.

Meyveler: Özellikle liften zengin meyveler tercih edilmelidir. Liften zengin olanlar erik, incir, kayısı, elma, armut, kivi, ananas. Bu meyvelerin kurusu veya kompostosu da tüketilebilir.

Bakliyatlar: Yeşil mercimekte lif fazla miktarda bulunur.

Bazı tahıl ürünleri: Kepek, çavdar ve tam buğday ekmeği beyaz ekmeğe tercih edilmelidir. Pirinç,makarna seven kişiler kepekli türünü tüketmelidir.

Günlük Yaşamda Doğru  Beslenme Hakkında  İpuçları:

Ara öğün olarak  kuru kayısı,kuru incir yenebilir.Bu besinler  kolaylıkla yanınızda taşınabilir ve  iş yerinde, öğrenciyseniz okulda yada gezmede  sağlıklı bir atıştırma besini olarak yenilebilir.

Bu besinleri önermemiz bunun dışındaki besinlerin yenmeyeceği veya yasak olduğu anlamına gelmez. Yanında bol salata veya kepekli ekmek olması koşuluyla tavuk,balık,et,yumurta da yenilebilir.

Kabızlığı çözme de olmaz sa olmaz başka bir kural daha vardır: BOL SU İÇMEK

Günde en az 2-2,5 litre yani 8-10 su bardağı su tüketilmelidir. Sıcak mevsimlerdebu miktar artırılmalıdır. Hareket ve egzersiz yapılarak terleme fazlalaştığında da miktar artırılmalıdır.

Su her yerde bulunabildiğinden içmemenin bahanesi yoktur.Bazı hastalar su içemediğini ifade ederler.Bu hastalar makat hastalığının daha zor olacağını düşünmeli ve ilaç niyetine kendilerini zorlamalıdırlar.

Oyun ve okul çağındaki çocuklar,bebekler  kendilerinin ve daha çok annelerinin ihmali ile az su tüketirler.Bu çocuklarda kabızlık ve makat çatlağı sıktır.Bu nedenle anneler çocuklarının yeterli su içmesi konusunda dikkatli olmalıdır.

Yardımcı bitkisel çaylar:

Bazı bitki çayları kabızlığın giderilmesinde yardımcı olabilir.En çok tanınanı sinameki otudur.Fakat yüksek miktarda  uzun süreli ve kullanılmamalıdır.

Marketlerde ve eczanelerde satılan ilaç olmayan yulaf ve kepek ürünleri süte veya yoğurda katılarak tüketilebilir.

Beslenme Dışındaki Öneriler:  

Hareket ve egzersiz : Günlük yaşamdaki hareketler barsak hareketlerini de artırır.Biz ne kadar hareketli olursak bağırsaklarımız da o kadar hareketli ve düzgün çalışır. Günümüz koşullarındaki  hareketsiz yaşam için kabızlığın  da giderek artmasına sebep olmaktadır. Her gün en az yarım saat tempolu yürüyüş,karın hareketleri alışkanlığı edinmek kabızlığın çözülmesinde yardımcı olur.

Doğru tuvalet alışkanlığı  edinilmedir. Her gün aynı saatlerde dışkılama yapmak en idealidir. Bunun sabah saatlerinde, mümkünse kahvaltıdan sonra olması önerilir. Sabah kahvaltı etmeden çıkılacaksa 1-2 bardak fazla soğuk olmayan su içip bir miktar egzersiz yapmak da alışkanlık kazanılmasında faydalıdır.

Dışkılama ihtiyacı geldiğinde  ertelemek makat hastalıklarını ve buna bağlı şikayetleri artıran bir durumdur. Bekletme sonucunda barsağın son kısmında bekleyen dışkının suyu barsak tarafından emilerek dışkı sertleşir. Ağrı olacağı düşünülerek dışkılamayı ertelemek en sık rastlanan durumdur. Ya da titizlik sonucu  tuvalet beğenmeme, evde dışkılama yapma saplantısı  da erteleme sebebi olabilir.  Sert dışkı çıkarken fissürü derinleştirir. Aynı şekilde sert dışkı ıkınılarak çıkarılabileceğinden hemoroidin artmasına sebep olur. Yine tuvalette 2-3 dakikadan fazla kalma ıkınma hissini artırır.Ikınma anal hematom ve hemoroid oluşumu kolaylaştırır.

Diğer bir deyişle:

Doğru beslenme şekliyle , hareketli bir yaşama tarzıyla bağırsaklarımız düzenli çalışır.Böylelikle ağrısız, kanamasız dışkılama yaparız. Fissür ağrısı yada hemoroid kanamasını çekenler yumuşak dışkılamanın önemini iyi bilirler.

Tercih hastalarımızın: Tüm bu önerilere uyarak makat hastalıklarından ve ameliyat olmaktan kurtulmak ya da kabızlığı kaderi olarak görüp hastalığın sonuçlarına katlanmak.

İletişim ve Randevu İçin;

Bakırköy

Tel1: 0212 573 50 75
Tel2: 0533 031 22 99

FastMed İzmir Randevu ve İletişim

TEL1 : 0232 421 11 11
GSM & WhatsApp: 0533 963 54 45

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir